In deze artikelreeks zetten we de helden van de betekeniseconomie graag in de schijnwerpers: oprichters van bedrijven waarbij positieve impact op mens en milieu voorop staan. Wat zijn hun drijfveren? En welke uitdagingen moeten ze trotseren? Vandaag spreken we Jouri Schoemaker, het brein achter Pieter Pot, de eerste online winkel voor verpakkingsvrije boodschappen.
Martijn (links) en Jouri (rechts), de oprichters van Pieter Pot.
Kun je iets vertellen over jezelf?
“Ik ben Jouri en ik ben 29 jaar oud. Ik heb architectuur gestudeerd aan de Technische Universiteit in Delft. Vanuit de incubator YES!Delft begon ik met twee partners m’n eerste startup Shake-on. We hadden een armbandje ontwikkeld dat op basis van het schudden van handen automatisch gegevens uitwisselt. Zo konden we organisatoren van beurzen en congressen inzicht geven in bezoekersstromen en bezoekersgedrag. Na dit bedrijf 4 jaar met veel plezier te hebben gerund, wilde ik weer op zoek naar m’n eigen drive.”
“Omdat ik nog geen master had gedaan, besloot ik Strategic Product Design te gaan doen. Tijdens deze opleiding heb ik samen met een aantal andere studenten een half jaar lang gebrainstormd over problemen rondom duurzaamheid. Waar liggen nog kansen? Wat willen mensen veranderen, maar doen ze nog niet? Om tot een goede oplossing te komen, geloof ik namelijk dat je eerst verliefd moet worden op een probleem. Het probleem rondom verpakkingen kwam al snel bovendrijven. We zagen dat iedereen graag van verpakkingen af wil, maar dat de drempel om naar een verpakkingsvrije winkel te gaan voor veel mensen nog te hoog is. Daar zijn we met ons afstudeerproject mee aan de slag gegaan en zo ontstond het idee om Pieter Pot op te zetten.”
Hoe zagen de begindagen van Pieter Pot eruit?
“We hadden een idee, maar vonden het belangrijk om het eerst te valideren. Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk en kun je ideeën als ondernemer razendsnel in de markt testen. Voor Pieter Pot maakten we binnen een paar dagen drie verschillende flyers, ieder met een andere reden om verpakkingsvrij boodschappen te doen en een andere link naar de website. Deze deelden we uit in de trein. De derde flyer, waarop simpelweg stond dat we boodschappen verpakkingsvrij thuis afleveren, had drie keer zoveel tractie dan de andere flyers. Dat gaf ons veel informatie. Maar wilden mensen ook echt weten of we bij hun thuis konden bezorgen? Onderaan de webpagina konden ze dit checken. Ook hier werd op de website van de derde flyer meer doorgeklikt dan de anderen. Doordat mensen hun e-mailadres achterlieten, konden we 100 mensen interviewen over ons idee.”
Het idee voor Pieter Pot werd aan de hand van flyers getest.
En toen gingen jullie over tot uitvoering?
“Klopt. Dit was helaas het punt waarop mijn medestudenten afhaakten en ik alleen overbleef. We zaten nog in onze masteropleiding, maar ik geloofde heilig in dit idee. Ik ben ondernemer in hart en nieren en voelde dat dit mijn manier was om bij te dragen aan een betere wereld. Maar ik wilde Pieter Pot niet alleen oprichten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een co-founder die mij goed zou aanvullen. Het was fijn om controle te hebben over dat proces, zodat ik iemand kon zoeken die écht complementair is. Ik vond Martijn, de allerbeste co-founder die er bestaat.”
Hoe pakten jullie de eerste bestellingen aan?
“We zijn samen naar de IKEA gegaan om weckpotten in te kopen en kochten bulkverpakkingen bij de Makro. Bij mij thuis trokken we handschoentjes aan, zetten we haarnetjes op en gingen we aan de slag met het vullen van de potten, geheel volgens de HACCP-regels. Onze eerste investering was een tweedehands elektrische bakfiets, waarmee we de eerste bestellingen rond brachten. We bouwden het bedrijf stapsgewijs op en na een paar maanden konden we een klein warehouse en een kantoortje huren. Inmiddels staan er 23.000 mensen op de wachtlijst voor onze verpakkingsvrije boodschappen en zijn we in gesprek met investeerders, zodat we ons bedrijf echt kunnen laten groeien.”
Op welke manieren maakt Pieter Pot impact?
“Als het gaat om verpakkingen, dan maken we op twee manieren impact. Ten eerste we streven naar afvalreductie, omdat we werken met circulaire verpakkingen: weckpotten die we steeds weer terughalen. Onze ambitie is om toe te werken naar een verpakkingsvrije keten. Nu krijgen we onze producten nog aangeleverd in grote papieren zakken. Uiteindelijk willen we onze silo’s direct laten vullen bij de producent, zodat er helemaal geen verpakkingen meer aan te pas komen.”
“Ten tweede willen we de CO2-footprint voor consumenten verlagen. We hebben de uitstoot van verschillende soorten verpakkingen berekend. Aan de hand van een Lifecycle Assessment hebben we de impact van onze weckpotten, inclusief de productie en het schoonmaken ervan, in kaart gebracht. Daaruit weten we dat onze weckpotten duurzamer zijn dan een verpakking van gerecycled karton, als we ze tien keer rond hebben laten gaan. Pieter Pot is daarmee de duurzaamste manier om boodschappen te doen. We zijn nu bezig met het ontwerpen van onze eigen Pieter Pot pot, die een stuk lichter is van materiaal en nog duurzamer.”
Verpakkingsvrij boodschappen doen is voor veel mensen nog nieuw. Hoe gaan jullie daarmee om?
“We weten dat we écht impact kunnen maken als we de massa bereiken en overtuigen om verpakkingsvrij boodschappen te doen. In plaats van een ‘perfecte duurzame levensstijl’ te promoten, stimuleren we een grote groep mensen om een beetje duurzamer te consumeren. Om deze reden steken we ons productaanbod breed in: we bieden zowel biologische als niet biologische producten aan en proberen over tijd zoveel mogelijk producten aan ons assortiment toe te voegen. Als mensen in de toekomst vaker bij ons bestellen, dan zouden we ze kunnen prikkelen om bijvoorbeeld vaker voor biologische producten te kiezen. Omdat we eerst willen groeien en zoveel mogelijk mensen willen bereiken, doen we dat nu nog niet.”
Bij Pieter Pot krijg je je boodschappen in glazen weckpotten geleverd.
Wat was de grootste uitdaging met Pieter Pot tot nu toe?
“De grootste uitdaging is de business case. Komt er genoeg geld binnen, betalen klanten voldoende en hebben we voldoende geld om met het bedrijf te groeien? Er is een groot verschil tussen wat mensen zéggen en wat ze in de echte wereld dóen. Daarom hebben we in een vroeg stadium de koopintentie gevalideerd: zijn mensen bereid om écht voor onze boodschappen te betalen? We hebben mensen laten betalen voor de eerste potten middels een fake button op de website. Maar in de echte wereld is je succes afhankelijk van meerdere factoren. Toen we in Rotterdam startten, kregen we onze business case niet rond en was binnen no-time ons spaargeld op. Daarna besloten we om een crowdfunding campagne op te starten en landelijk met PostNL te leveren. Nu krijgen we de business case gelukkig wel rond.”
Wat zijn de grootste voor- en nadelen van het runnen van een betekenisvol bedrijf?
"Het grootste voordeel is dat ik nooit twijfel over wat ik doe en waarom ik dat doe. M’n innerlijke drive staat 100% aan, want ik maak impact! Ik vind dat er trouwens weinig nadelen zijn van het runnen van een betekenisvol bedrijf. Soms moet ik aan consumenten uitleggen dat impact en commercie niet vies van elkaar hoeven te zijn. Ik geloof dan ook dat een commerciële mindset heel handig is als je impact wilt maken. Daarmee kun je in mijn ogen veel meer mensen bereiken en bewustwording over een bepaald probleem vergroten. Daarnaast: als je wilt concurreren met de grote spelers in de markt, moet je ook op hun niveau marketing en sales bedrijven. Wil je dat als ondernemer niet? Dan kun je ervoor zorgen dat de blueprint van je betekenisvolle bedrijf wordt overgenomen door concurrenten die nu minder duurzaam zijn dan jij."
De producten van Pieter Pot worden in een sociale werkplaats gevuld.
Hoe ziet Pieter Pot er over vijf jaar uit?
"Over vijf jaar kun je Pieter Pot producten ook in bestaande retail winkels vinden, zoals Picnic of Albert Heijn. Daarnaast kun je voorraadkast-producten, zoals koffie en thee, rijst, olie en noten, van het merk Pieter Pot kiezen en krijg je ze in een Pieter Pot pot natuurlijk. Wanneer je boodschappen worden bezorg door bijvoorbeeld Albert Heijn, dan nemen zij jouw Pieter Pot potten ook weer terug. Ten slotte zal je je favoriete A-merk producten in een Pieter Pot pot vinden. Dan wordt Calvé pindakaas, De Ruijter hagelslag en zelfs shampoo ook in onze potten verkocht. Onze missie is namelijk om verpakkingsvrije boodschappen een standaard optie te maken voor iedereen. Wij geloven dat dat alleen gaat lukken als we ook met bestaande retail en bekende merken samenwerken."
Ten slotte, welk advies zou je willen geven aan ondernemers die meer impact willen maken met hun bedrijf?
"Vraag jezelf af: heeft mijn product of dienst, als ik het niet zou veranderen, nog bestaansrecht over tien jaar? Steeds meer mensen willen rekening houden met mens en milieu als ze producten kopen, dus zal het steeds lastiger worden om een niet duurzaam product te verkopen. Bij sommige bedrijven zal het antwoord op deze vraag ‘nee’ zijn of misschien ‘mijn product heeft alleen bestaansrecht als het product niet meer van wegwerp plastic wordt gemaakt’, of ‘mijn dienst heeft alleen bestaansrecht als we meer rekening houden met de voetafdruk van onze medewerkers’. Zo weet je als ondernemer wat moet aanpassen om meer impact te maken. Bovendien zal je eerder stappen zetten als je ook écht gelooft dat het nodig is!"
Comments