Duurzaamheid is een onvermijdelijk thema geworden in bedrijfsstrategieën en jaarplannen. Het laatste kwartaal is aangebroken, en daarmee hét moment om vooruit te kijken naar het komende jaar. Welke rol gaat duurzaamheid in 2023 voor jouw organisatie spelen? Waar ga je je op richten en wat laat je links liggen?
In dit artikel leggen we uit waarom duurzaamheid als thema niet meer kan ontbreken in jouw jaarplan of strategie voor 2023. In een volgend artikel helpen we je op weg met praktisch advies.
Redenen waarom duurzaamheid niet mag ontbreken in je jaarplan
Steeds meer bedrijven geven het thema duurzaamheid een prominente rol in hun jaarplan of bedrijfsstrategie. En denken (dit jaar nog) na over welke sociale en ecologische thema’s in 2023 een rol gaan spelen. Terecht, vinden wij. Dit is waarom ieder bedrijf dit zou moeten doen:
1. Stakeholders vragen erom
Partners, investeerders en klanten worden steeds strenger als het gaat om duurzaamheid. Zo neemt 85% van de investeerders ESG (environment, social, governance) factoren mee in hun beslissingen en monitort 91% van de banken de ESG prestaties van hun investeringen. Tevens kijkt een derde van de consumenten naar duurzaamheid als ze een merk kiezen.
Als je je niet actief bezighoudt met dit thema, loop je het risico je license to operate op zeer korte termijn te verliezen.
2. Wetgeving rondom duurzaamheid neemt een vlucht
Landen over de hele wereld hebben zich in het Parijsakkoord gecommitteerd aan CO2-reductie. In de EU worden deze kracht bijgezet met verschillende wetten voor bedrijven, waaronder de EU Taxonomy en de CSRD. Beiden zijn er grofweg op gericht om bedrijven aan investeerders te tonen wat ze op gebied van duurzaamheid doen.
Dit toont aan dat de EU op weg is om het bedrijfsleven actief te betrekken in haar reductiedoelen. Ook als je nog niet direct aan targets en regels hoeft te voldoen, is het beter je hier wel op voor te bereiden.
3. Talent zoekt organisaties met een purpose
Last van personeelstekort? Wij weten een oplossing! Zo zien en horen we dat werkzoekenden in toenemende mate kiezen voor bedrijven met een betekenisvolle missie of positieve impact. We merken dat dit voor ondernemers bijvoorbeeld een belangrijke reden is om voor de B Corp Certificering te gaan. Vooral bij jongere generaties speelt duurzaamheid een grote rol in het kiezen voor een baan.
4. Een duurzaamheidsplan geeft richting én motiveert
Zonder concreet plan is het zowel voor het management als voor werknemers onduidelijk waar het bedrijf naartoe werkt. Een plan geeft richting aan sociale en ecologische initiatieven en maakt inzichtelijk wanneer er bijvoorbeeld belangrijke (investerings)beslissingen gemaakt moeten worden.
Niet alleen onze praktijk, maar ook onderzoek laat zien dat werken aan duurzaamheid bijdraagt aan de motivatie en voldoening van werknemers. Werknemers die werken voor een organisatie met een duidelijke duurzaamheidsvisie zijn gemotiveerder, presteren beter en zijn productiever.
5. Duurzaamheid kan kostenbesparend werken
Duurzaamheid vraagt om het investeren van tijd, energie en soms geld. Maar het hoeft niet duur te zijn. Bedenk maar eens hoeveel geld je kunt besparen als je de thermostaat een graadje lager zet (hoef je niet zelf te bedenken, het is namelijk 8% van je warmtekosten). Of wanneer je eens per tien jaar een nieuwe mok moet kopen in plaats van een dagelijkse wegwerpbeker. Ook in het bedrijfsleven gaat duurzaamheid vaak samen met kostenbesparing.
6. De wereld vraagt erom
We zijn collectief over de grenzen gegaan van de draagkracht van onze wereld. Dit is eigenlijk de belangrijkste reden van allemaal, toch?
Wetenschapper Steffen (et al.) definieerde in 2015 negen ‘planetary boundaries’. We zijn de planetary boundaries van biodiversiteit en chemische vervuiling ruim gepasseerd en voor verandering in landgebruik en klimaatverandering begeven we ons in de onzekerheidszone: het kan zomaar de verkeerde kant op kantelen.
Hulp nodig?
Genoeg reden om duurzaamheid op te nemen in je plannen voor volgend jaar. Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Schroom niet om ons een berichtje te sturen of een belletje te geven!
Comments