Tegenwoordig struikel je over de bedrijven met een gecertificeerde B Corp status. En dat is goed nieuws: bedrijven met een B Corp certificering voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van duurzaamheid en maken de wereld met hun bedrijf beter. Maar wat houdt het precies in en welke kansen biedt het jouw bedrijf?
Wat is een B Corp certificering?
Business as a force for good: dat is waar bedrijven met een B Corp certificering voor staan. Bedrijven met deze mooie stempel worden erkend voor hun positieve impact op mens en milieu. Inmiddels zijn er wereldwijd zo’n 3.500 B Corps, waarvan bijna 1.000 in Europa. Ook ons kikkerlandje doet het goed: Seepje, Fairphone, Naïf, Yoghurt Barn, Tony’s Chocolonely en nog veel meer mooie namen zijn gecertificeerd B Corp en dragen actief bij aan duurzame toekomst.
Gecertificeerde B Corps voldoen in de basis aan drie criteria:
Performance: Ze leveren uitzonderlijke sociale en ecologische prestaties Om B Corp status te mogen claimen, moet je als bedrijf minimaal 80 punten halen in de B Impact Assessment: de gratis online tool die je impact meet op 5 thema’s: governance, workers, community, environment en customers.
Accountability: Ze leggen wettelijk vast dat ze streven naar waarde voor mens en milieu Gecertificeerde B Corps zijn wettelijk verplicht om stil te staan bij de impact van hun beslissingen op mens en milieu. Dat doen ze door hun duurzame missie vast te leggen in de statuten. Zo blijft de missie top-of-mind én beschermd, mocht het bedrijf ooit van eigenaar wisselen.
Transparency: Ze zijn bereid om super transparant te zijn over bedrijfsresultaten Gecertificeerde B Corps delen hun B Impact Report - een samenvatting van hun impact en score op de 5 thema’s - publiekelijk op www.bcorporation.net. Daarmee bouwen ze vertrouwen en verhogen ze hun geloofwaardigheid als bedrijf.
Wat de B Corp certificering uniek maakt, is haar integrale assessment. Zo is B Corp de enige certificering ter wereld die niet naar één aspect van je bedrijf kijkt, maar je gehele bedrijfsvoering onder de loep neemt. Van de impact in je productieketen en donaties tot de voordelen die je medewerkers biedt: met een B Corp status laat je zien dat je aan diverse torenhoge standaarden voldoet.
Een selectie gecertificeerde B Corps uit Nederland
Wanneer kom je voor B Corp in aanmerking?
B Corporation richt zich met haar B Corp certificering op for-profit bedrijven. Stichtingen en NGO’s kunnen zich bijvoorbeeld niet laten certificeren. Verder maakt het niet uit hoe groot je bedrijf is of in welke sector je opereert. Van ZZP’ers en eenmanszaken tot flinke multinationals: elk bedrijf kan de B Impact Assessment voltooien en bewijzen dat het positieve impact maakt.
Als je in aanmerking wilt komen voor de B Corp status, moet je wel langer dan een jaar operationeel zijn. Zo vraagt B Corporation in de assessment naar de impact die je het afgelopen jaar met je bedrijf maakte. Voor bedrijven die nog geen jaar actief zijn, heeft B Corporation de ‘Pending B Corp’ status in het leven geroepen. Daarmee kun je laten zien dat je in de toekomst B Corp wilt worden.
Welke voordelen biedt een B Corp certificering jouw bedrijf?
Ja, als je B Corp wilt worden, moet je aan de bak! De assessment vult zich niet vanzelf en grote kans dat je nog maatregelen moet implementeren om punten te scoren. Maar als je het voor elkaar hebt gebokst, dan kun je de vruchten gaan plukken. Maar welke vruchten zijn dit precies? Wij vroegen 6 gecertificeerde B Corps naar de grootste voordelen van hun certificering. Samengevat zijn het er vier:
Verbeter je sociale en ecologische prestaties en sta stil bij wat er écht toe doet.
Verhoog je geloofwaardigheid naar klanten, (toekomstige) medewerkers en leveranciers.
Promoot het duurzame karakter van je bedrijf en onderscheid je van concurrenten.
Word onderdeel van een betekenisvolle beweging en een groep super inspirerende bedrijven.
Natuurlijk biedt B Corp ook nog andere concrete voordelen die voor ieder bedrijf verschillen. Zo kunnen grote bedrijven de B Corp certificering gebruiken om duurzaamheid voorgoed te integreren binnen hun afdelingen. Voor kleine bedrijven kan het een manier zijn om meer structuur te geven aan de achterkant van het bedrijf. En start-ups laten zich soms certificeren om een impact-investering binnen te slepen.
De B Corp beweging groeit en dat belooft veel goeds. Door niet alleen winst, maar ook waarde voor mens en milieu voorop te zetten, pakken bedrijven verantwoordelijkheid en dragen ze actief bij aan een duurzame toekomst. Een waarin ze zelf ook nog bestaansrecht hebben.
Ben jij benieuwd of B Corp voor jullie een goede route richting een duurzamer bedrijf is? Of wil je graag B Corp worden, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Kijk dan 'ns hier of neem gewoon meteen contact op!
Comments