Het raamwerk achter de B Corp Certificering gaat veranderen. En dat heeft impact op hoe bedrijven zich straks certificeren en hercertificeren. Wij helpen B Corp bedrijven zich hierop voor te bereiden door specifieke standaarden uit te lichten. Het onderwerp van dit artikel? Climate Action.
Over de nieuwe B Corp standaarden
Het B Corp raamwerk gaat veranderen: vanaf 2026 legt B Lab haar duurzaamheidslat flink omhoog en worden er nieuwe standaarden geïntroduceerd. Deze standaarden leggen de nadruk op de belangrijkste sociale en milieukwesties van vandaag. Zodat bedrijven hun aandacht en acties richten op wat er in de wereld van vandaag en morgen écht toe doet. Goed nieuws dus!
Waar bedrijven op sociaal en ecologisch vlak aan moeten voldoen is een aanvulling op het huidige raamwerk. Maar de nieuwe B Corp standaarden zijn specifieker en worden (een stuk) strenger. Dat kunnen we nu al concluderen. Op deze manier blijven B Corp bedrijven voorlopers en aanjagers van duurzame veranderingen binnen het bedrijfsleven en onze samenleving.
Dit artikel richt zich specifiek op het thema Climate Action. Wil je meer informatie lezen over het nieuwe B Corp raamwerk in z'n algemeenheid? Werp dan een blik op dit artikel.
De basis: Waar gaat Climate Action over?
De wetenschap is duidelijk: klimaatverandering is een van de meest urgente problemen van onze tijd. Van smeltende ijskappen en stijgende zeespiegel tot verwoestende bosbranden en extreme weersomstandigheden, de effecten van een veranderend klimaat zijn overal om ons heen zichtbaar. Volgens de laatste wetenschappelijke gegevens is de wereld op weg naar een opwarming van 1,5°C en 2°C in de 21e eeuw, tenzij er in de komende decennia een vermindering van broeikasgasemissies plaatsvindt.
Voor dat laatste is het bedrijfsleven hartstikke nodig, als je 't ons én B Lab vraagt. B Lab erkent de noodzaak van het drastische verminderen van broeikasgassen en heeft het thema Climate Action daarom een prominente plek gegeven in de nieuwe B Corp standaarden.
Climate Action als één van de 8 impact topics
Wat wil B Lab met deze standaard bereiken?
Terwijl er wel wat vooruitgang wordt geboekt als het gaat om emissiereducties, is de reikwijdte en schaal daarvan nog onvoldoende. Om te voorkomen dat de wereld nog meer negatieve gevolgen door klimaatverandering gaat ondervinden, moeten er meer inspanningen en vergaande maatregelen worden getroffen. Met het impact topic Climate Action wil B Lab bereiken dat B Corps zich in lijn met wetenschappelijke richtlijnen inzetten om de klimaatcrisis en de gevolgen ervan te bestrijden.
Hoe kunnen B Corp-bedrijven aan deze standaard voldoen?
Voor deze standaard moeten bedrijven hun emissies meten en monitoren, doelen opstellen die in lijn zijn met de wetenschap, en met een helder plan te komen om deze omlaag te brengen. Wanneer we de specifieke standaarden hieronder toelichten, zullen we hier meer over vertellen.
De Climate Action-voorwaarden op een rij
Binnen het thema Climate Action, bestaan er drie hoofd-criteria. Let wel op: deze hebben (een hoop) sub-criteria waar je als bedrijf aan moet voldoen, afhankelijk van hoe groot je bent en in welke sector je zit.
CA1 - The company measures its Greenhouse Gas (GHG) emissions annually.
CA2 - The company sets a science based target to keep global warming below 1.5 °C.
CA3 - The company implements a climate transition plan.
Laten we twee specifieke voorwaarden uitlichten
CA 1.1 - The company measures GHG emissions in its operations and value chain annually following the methodology of the Greenhouse Gas (GHG) Protocol.
Wat houdt deze voorwaarde in?
Deze voorwaarde houdt in dat je de uitstoot van broeikasgassen van je bedrijf in kaart brengt volgens het Greenhouse Gas Protocol: een internationale standaard voor de verantwoording en de verslaggeving van de uitstoot van broeikasgassen. Specifiek houdt dit in dat je de emissies van Scope 1, 2 & 3 in kaart brengt:
Scope 1: Directe emissies van bronnen die eigendom zijn van of beheerd worden door je bedrijf, zoals brandstofverbruik in bedrijfsvoertuigen.
Scope 2: Indirecte emissies van het verbruik van ingekochte elektriciteit, stoom, warmte en koeling.
Scope 3: Alle andere indirecte emissies die plaatsvinden in de waardeketen van je bedrijf, zoals inkoop van goederen en diensten, afvalverwerking, en woon-werkverkeer van werknemers. De uitstoot in Scope 3 is in veel gevallen 90-95% van de totale uitstoot. Daarom is het erg belangrijk dat bedrijven deze uitstoot meenemen.
Grip krijgen op de uitstoot van je bedrijf is belangrijk voor de transparantie en integriteit van je bedrijf, maar is ook noodzakelijk om een reductieplan te definiëren.
Het Greenhouse Gas Protocol maakt onderscheid tussen Scope 1, 2 & 3 emissies
Even praktisch: Hoe kun je hieraan voldoen?
Om de totale uitstoot van je organisatie in kaart te brengen is het belangrijk om een environmental management systeem in te richten, waarin diverse soorten data kan worden gecombineerd met wat 'emissiefactoren' worden genoemd: deze facturen geven aan hoeveel vervuilende stoffen een eenheid van iets uitstoot (denk aan een kilometer reizen met de auto of een meter stof die je verwerkt in je product). In veel gevallen is het slim om je te laten adviseren en ondersteunen door een externe partij die hierin gespecialiseerd is.
Een inspirerend voorbeeld
Edgard Cooper, een B Corp bedrijf gespecialiseerd in dierenvoeding, werkt al vijf jaar aan het verminderen van haar emissies. Als groeiend bedrijf geven ze aan dat het een flinke uitdaging is om hun absolute uitstoot te blijven verminderen en ervoor te zorgen dat hun totale CO2-uitstoot niet net zo hard groeit als Edgard Cooper zelf. Maar ze slagen er wel in!
Dit bedrijf houdt haar voetafdruk dan ook nauwlettend in de gaten en maakt onderscheid tussen Scope 1, 2 & 3 emissies, zodat ze gerichter maatregelen kunnen treffen. Ook kijkt Edgard Cooper naar wat 'CO2-intensiteit' wordt genoemd, waarmee ze hun uitstoot afzetten tegen hun omzet. Hierdoor kunnen ze zien of ze de goede kant opgaan met hun inspanningen en de link tussen uitstoot en groei beetje bij beetje doorbreken. Met mooie resultaten als gevolg.
Edgard Cooper (B Corp) rapporteert haar jaarlijkse progressie op Scope 1, 2 & 3 emissies
CA 2.1 - The company sets a 1.5°C aligned science-based net zero target (including interim targets) to contribute to reaching global net zero GHG emissions by 2050.
Wat houdt deze voorwaarde in?
Deze voorwaarde houdt in dat bedrijven een net zero target bepalen om de opwarming van de aarde onder de 1,5C te houden, wat in lijn is met het Parijs Akkoord. Dit doel moet onderbouwd kunnen worden met wetenschappelijke data. Het net zero target moet daarnaast minimaal voldoen aan de volgende aspecten:
De emissiereductiedoelstellingen zijn uitgedrukt in absolute emissies.
Het omvat tussentijdse doelstellingen, waaronder een doelstelling voor 2030, die elke 5 jaar worden vastgesteld totdat het net zero target bereikt is.
Het bevat wetenschappelijke doelstellingen voor zowel Scope 1, 2 & 3, waarvan een doelstelling op Scope 3 de minimale vereiste is.
Als het bedrijf problemen ondervindt bij het nauwkeurig meten van zijn broeikasgasemissies, kan het zijn doelstellingen baseren op geschatte broeikasgasemissies en de nauwkeurigheid in de loop van de tijd verbeteren.
Even praktisch: Hoe kun je hieraan voldoen?
Om aan bovengenoemde punten te kunnen voldoen, zul je de Scope 1, 2 & 3 uitstoot van je bedrijf in kaart moeten brengen en je moeten verdiepen hoe vervuilend de producten of diensten die je levert, zijn. Daarnaast zijn er initiatieven, zoals het Science Based Targets initiative (SBTi) die bedrijven helpen om zo'n wetenschappelijk onderbouwde reductiedoelstelling te formulieren. Het is namelijk best lastig om een doelstelling te formuleren die én in lijn is met het Parijs Akkoord én haalbaar is voor je bedrijf.
Werken aan Climate Action: appeltje ei'tje of taaie kost?
Het in kaart brengen van de emissies van een bedrijf - Scope 1, 2 & 3 - is voor veel bedrijven al best een uitdaging (en kostenpost). In onze ervaring is dit een project wat bedrijven bij hun eerste B Corp Certificering nog even parkeren.
In de nieuwe standaarden wordt het verplicht én moeten bedrijven science based targets bepalen die ze met een helder plan proberen te behalen. Dat B Lab de duimschroeven op dit onderwerp aandraait, is dus wel duidelijk. Dat betekent dat het aan de slag gaan met Climate Action een flinke (tijds)investering vraagt. Wij raden daarom aan om hier als bedrijf zo snel mogelijk mee te beginnen, zodat je het proces in stukken op kan knippen en beetje bij beetje je klimaat-impact kunt verbeteren.
Een specifieke vraag over de nieuwe standaarden of over Climate Action in 't bijzonder? Neem dan contact op met Pieter via pieter@etiquet.nl ☎️
Comments