top of page
  • Foto van schrijverFloor

5 vragen aan... onze impact partner Solidaridad

Vanaf dag één betalen de klanten van Etiquet ons niet alleen in geld, maar ook in impact. 5% van onze omzet investeren wij dan ook direct in mens en milieu. Jup, omzet, niet winst. Best een flinke duit, maar ook iets waar we heel trots op zijn. Deze impact-betaling hebben we formeel vastgelegd en komt ten goede van onze partners Solidaridad en Lenteland. Vandaag stellen we Solidaridad graag aan je voor.


Aan ‘t woord is Maurice Boeschoten, adviseur bijzondere giften bij Solidaridad. Hij staat in contact met (bedrijfs)donateurs en zorgt ervoor voor dat elke samenwerking en donatie-overeenkomst met Solidaridad een succes is, voor beide partijen.


Wij vinden ’t heel tof dat we een vast deel van onze omzet aan jullie doneren. Zijn er meer bedrijven die een donatie-overeenkomst met jullie hebben? En welke ambities kunnen jullie met dit geld realiseren?

Ja, we hebben meer bedrijfsdonateurs. Dat zijn écht voorlopers wat mij betreft, die actief op zoek zijn naar manieren om zo duurzaam mogelijk te opereren. Zeker als je startend of nog klein bent, is dat niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend. Een gift aan een organisatie zoals wij - die problemen in (voedsel)ketens bij de wortel aanpakt - is dan een hele goede start. We zijn dan ook erg blij met Etiquet!


Hoe ziet een betere wereld eruit volgens Solidaridad? Waar gaan en staan jullie voor?

Ken je dat gevoel dat je in een winkel staat en de duurzame optie wilt kiezen, maar niet weet hoe of wat? Daar willen wij vanaf. Want álles zou gemaakt moeten worden in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties, vinden wij. Zodat je niet hoeft te kiezen en je zeker weet dat je kleren, een kop koffie, stukje chocola of die banaan op een goede manier tot stand zijn gekomen. En de makers ervan een leefbaar inkomen of loon hebben verdiend.


Zo zetten we ons bijvoorbeeld in voor kleinschalige koffieboeren in Kenia, Tanzania en Oeganda. Voor deze boeren zijn de gevolgen van klimaatverandering nu al voelbaar. Hun oogst wordt aangetast door lange periodes van droogte, hevige regenval, plagen en ziektes. Door trainingen, waarin we de boeren leren over nieuwe teeltmethoden, helpen we ze aan te passen aan het veranderende klimaat en hun hoofdbron van inkomen veilig te stellen.


Middels het Coffee Resilience Program ondersteunt Solidaridad kleinschalige koffieboeren


Jullie werken aan wereldwijd duurzame en transparante inclusieve waardeketens. Dat klinkt als nogal een klus. Gaat er óóit een wereld zijn waarin dit werkelijkheid is? Wat is er op grote schaal voor nodig om daar te komen?

Die wereld is zeker mogelijk en komt steeds een stukje dichterbij. In het huidige systeem, lopen we tegen allerlei grenzen aan. Zo worden winsten vaak oneerlijk verdeeld en trekken de makers van producten die we dagelijks consumeren aan het kortste eind. Dat is niet houdbaar en levert grote sociale en ecologische problemen op, zoals uitbuiting en milieuvervuiling.


Bij Solidaridad geloven we dat alléén als de makers een leefbaar inkomen verdienen, zij investeren in een duurzame toekomst. Grote bedrijven met flinke inkoop-afdelingen hebben hierbij een belangrijke rol en verantwoordelijkheid. Zij moeten een eerlijke(re) prijs betalen, maar dat gebeurt helaas nog onvoldoende. Daarom is er wet- en regelgeving nodig die pleit voor winst voor iedereen.


Zowel retailers als consumenten hebben een verantwoordelijkheid om ethische en verantwoorde producten op hun schap en in hun mandje te leggen. Welke veranderingen zien jullie op dit front in de afgelopen - let’s say - vijf jaar? Hoe draagt het werk van Solidaridad daaraan bij?

We zijn op veel locaties actief. We staan met onze poten in de modder bij kleinschalige koffieboeren in zowel Afrika als hier in Europa. Middels onze Signastore zetten we bijvoorbeeld druk op de politiek en bedrijven om mensen in de kledingindustrie een leefbaar loon te geven. En met de IDVO - een coalitie van bedrijven en NGO’s achter De Sweatshop - vragen we aandacht voor wetgeving die milieuschade, kinderarbeid en moderne slavernij tegen gaat.


Deze acties zorgen voor zichtbaarheid en publiciteit, en stimuleren burgers om zich sterker uit te spreken richting bedrijven en de politiek. Ik verwacht dat er over 5 jaar veel betere wet- en regelgeving is rondom duurzaamheid waar Europese bedrijven aan moet voldoen. Daar gaat de hele keten baat bij hebben.


Een kijkje binnen de Signastore van Solidaridad


Ten slotte, wat hoop jij met Solidaridad te bereiken in 2023?

Het lijkt me geweldig als ons ‘clubje’ bedrijfsdonateurs groter, sterker en diverser wordt. Zodat er meer geld vrijkomt voor de mensen achter onze koffie, bananen en kleding, en we de boodschap van ‘winst voor iedereen’ samen steeds beter kunnen uitdragen!


Ben je nieuwsgierig geworden naar Solidaridad? Of wil je verkennen hoe een mogelijke samenwerking eruit kan zien? Stuur me een mailtje (maurice.boeschoten@solidaridadnetwork.org) en we plannen een kop (duurzame) koffie!

Comentarios


bottom of page